“CINC VARES DE TERRA” [Notes de direcció disperses]


ABRIL

Ens comuniquen que el nostre projecte de lectura dramatitzada del meu text “Cinc vares de terra” és aprovat per la comissió del cicle de lectures que anualment convoca l'AADPC. Disposarem de tres jornades d’assaig per tal de posar dempeus els personatges i establir un sistema de relacions entre ells. Com sempre, el nostre treball estarà guiat per la convicció que els actors són els dipositaris de la veritable llavor del teatre, i que el treball no passa perquè acatin ordres sinó perquè posin el seu ART en comú.


JUNY

A Cos de Lletra cerquem múltiples vies –intel·lectuals, físiques i sensorials– cap a la comprensió profunda del text; sabem que un actor que comprèn –racionalment i intuïtiva– les raons que guien la seva paraula i que segueix els impulsos que aquestes raons li dicten ofereix sens dubte una interpretació commovedora, poètica, físicament compromesa i generosa. 

Des de la primera lectura conjunta, els actors comparteixen un devessall d’associacions; l’escolta és afinada i tothom es concentra a reconèixer les imatges, els sons, les sensacions i les emocions que desperten en ells les paraules i la manera com són dites. L’obra s’esdevé en un entorn rural, els vincles són crus i els usos de la civilització, perversos; hi ha una cadena oculta en què els botxins es converteixen en víctimes; el text és un conte que fa conviure la ingenuïtat amb el marciment de tota esperança; la innocència es perd irremissiblement... Els actors despleguen una visió de l’espai com un camp de refugiats o un assentament de l’oest americà, amb parcel·les de contorns irregulars; se'ns presenten associacions pictòriques i sons obsessius, màscares quasi expressionistes; aparicions com averanys: el cant d’un mussol que no podem veure però que sempre vigila, el riure dels nens morts, cossos de fang que es desfan i nens que es banyen al riu i, en submergir-s’hi, envermelleixen l’aigua. Aquest intercanvi de referents i d’imaginari eixampla a bastament la comprensió individual i inaugura el nostre treball en equip. 

En la mateixa línia d'investigació, a través d’exercicis diferents, explorem els personatges i els vincles: cadascú poua dins d’ell mateix –en allò més cert i lliure– i després ho mostra als altres. No busquem que la lectura “quedi bé”, sinó acostar-nos a l’experiència que transcorre o esclata a les diferents escenes i oferir-la als espectadors. No volem il·lustrar l’obra, sinó fer el públic partícip de la vida que aconseguim descobrir-hi i reviure. 

Assaig rere assaig, els actors ens ofereixen troballes meravelloses, moments impagables d’emoció i exactitud corprenedores. Aviat desborden l’estadi de la pura lectura objectiva amb una lectura creativa, conscient cadascú de la seva respectiva part però també del tot, atents al viatge interpretatiu individual i al ball col·lectiu, al llenguatge i a la història, implicats amb aquestes “Cinc vares de terra”.


JULIOL

El procés és breu. Malgrat que ja ens hem endinsat tant en el món de l’obra que tot ens empenyeria a continuar, a deixar de banda les còpies impreses i emprendre’n la posada en escena, arriba la lectura. Molts dels aspectes pràctics no s’han materialitzat fins aquest darrer dia: escenari, dimensions de la sala, llums, etcètera. No hi fa res. Tot l’equip concentra els sentits i el talent a compartir amb els espectadors el camí que han fet, els seus descobriments argumentals, emocionals, discursius i poètics. A encomanar-los l’experiència. I ho fan.



Fotografia de Salva Artesero


PS. La companyia Cos de Lletra agraeix el compromís artístic amb la lectura de "Cinc vares de terra" a tot l'equip: Eloi Benet, Elena Codó, Alicia González Laá, Aina Huguet, Ferran Lahoz, Teresa Urroz i Manuel Sánchez Riera.