L'espectacle extraordinari


Fragment de l’article de Joan Puig i Ferreter, aparegut a “La Publicitat” el 16 de gener de 1929.


         No vull parlar d’aquesta qüestió lletja, vella i rebregada que hem convingut d’anomenar crisi teatral. Hem de reconèixer, però, que ningú no sap exactament què és allò que vol el públic. I el públic, menys que ningú, tampoc sap el que vol.

         El mal gros és que no hi ha un públic abundant, normal, que tingui el costum d’anar als teatres d’una manera corrent, això és, com un de tants actes que l’home civil i culte realitza amb tota regularitat. No; l’hàbit d’anar al teatre no està incorporat als costums de la nostra gent, com no hi està incorporat l’hàbit de la lectura.

         L’espectacle, el teatre diguem amb més precisió, és per a nosaltres una cosa massa supèrflua, massa epidèrmica. Simple distracció, divertiment superficial; és, per a la generalitat, una manera de perdre amablement el temps. La majoria dels espectadors barcelonins no va al teatre per a satisfer cap gust de cultura, cap ideal d’art o de bellesa, ni cap afany espiritual. El gust o la curiositat d’un art nou, l’interès per una obra original, aquell neguiteig dolç, la febreta intel·lectual que produeix l’anunci d’una novetat que hom preveu gran, o que, simplement, ens revelarà alguna cosa recòndita o inexplorada per a nosaltres, això no és gaire conegut del nostre públic. Aquest vol distracció i gaudi dels ulls o dels altres sentits. La intel·ligència, l’ànima no solen prendre part en les “emocions” que el nostre públic demana al teatre; al contrari, li fan nosa, com unes intruses, totes les relacions que una comèdia o un drama puguin tenir amb la vida profunda de la intel·ligència, i amb les reconditeses de l’esperit. Distracció, divertiment banal, en lloc d’atenció i de curiositat apassionada.

         Per a apassionar una mica el públic –és a dir, per portar-lo a emplenar el teatre amb una certa curiositat vibrant- cal anunciar-li un espectacle extraordinari. El nostre públic, que ordinàriament deixa les sales mig desertes, el dia que li ofereixen un espectacle extraordinari s’hi fa a empentes i cops de colze i atapeeix la sala fins a l’asfíxia.

         Però què és “l’espectacle extraordinari”? És el fenomen, el divo i, si pot ésser, dos divos; és l’esdeveniment necrològic o patriòtic; és l’homenatge o la “manifestació”. Per a tenir gran públic, no basta una gran i pura obra d’art. És l’extra-artístic allò que porta la multitud al nostre teatre.

         Ajunteu dos divos, porteu una diva, feu un homenatge sorollós, un benefici que toqui el cor, una funció necrològica, tot això amb un programa excitant, amb intèrprets de brill, i veureu la sala plena com un ou, despatxades totes les localitats, gent dreta pels passadissos, una humanitat abafarada d’entusiasme, contaminada d’emoció. “Oh, quin poble! –diria un estranger que presenciés l’espectacle d’aquest públic explosiu-. Com estima la seva música, el seu teatre, les seves lletres!” Si l’endemà l’estranger tornava al mateix teatre, on representessin la mateixa obra, però sense el caràcter d’”espectacle extraordinari”, hi trobaria quatre gats.

         El nostre públic reclama l’ “espectacle extraordinari” per escalfar-se una mica. Altrament és retret, gasiu, desconfiat i mandrós. Mai no acaba de creure que una obra sigui bona si no fa un soroll estrepitós de platerets i timbals. I el mateix pensa dels intèrprets si no fan dring de divos. Com fer creure al nostre públic que la cosa extraordinària, en realitat, és en la qualitat de l’obra i prou? Una òpera de Mozart, una cançó de Schubert, una simfonia de Beethoven, un drama de Shakespeare, una comèdia de Molière.

         Imaginem que passa un bon actor estranger per Barcelona. Representa les millors obres del teatre antic i modern. La gent no hi va. Finalment, la nit de funció benèfica, el teatre s’atapeeix. Aclamacions, entusiasme, ovacions sorolloses. L’actor és obligat a parlar. Sorprès, creu en un canvi del públic a favor seu. Ara és la meva, pensa.

—Senyors –els diu-: jo no sóc un artista extraordinari, sinó un actor estudiós i honest que posa l’amor, la voluntat i el treball necessaris per a fer les coses tan bé com pot. Però sí són extraordinàries les obres que representem. I com que veig que finalment aquestes obres us han interessat, i heu emplenat el teatre, hem decidit quedar-nos uns dies més a Barcelona, per a repetir davant d’una sala plena les representacions que fins ara hem donat enmig del desert.

L’endemà hi hauria quatre gats. La nostra gent va al teatre a divertir-se sense complicacions, quan sap que ningú no li burxarà amb interrogants la intel·ligència ni l’esperit, o quan hi ha un espectacle extraordinari, per allò de poder dir “Jo també hi era”.

         Si no és així, la nostra gent aprofita totes les circumstàncies per no anar al teatre: pluja o vent, fred o calor. Si el teatre fos un dels amors de la nostra gent, una necessitat del cor o de la intel·ligència, no deixaria d’anar-hi perquè puja o baixa la temperatura, sinó que trobaria la manera de pactar entre les seves comoditats i les seves fruïcions espirituals.

         Així, aquells que estimen els llibres esperen la vesprada, en haver cessat el treball, i, per caloroses o fredes que siguin les hores, s’aclofen sota el llum amb el llibre obert, joiosos d’oblidar els afers personals en un gaudi no pas epidèrmic, sinó apassionat i absorbent.

Cos de Lletra va participar 
al comiat del Círcol Maldà (octubre del 2013)
amb la lectura d'aquest manifest.