"L'espedaçament", de Ruth Vilar, a la col·lecció "Off Cartell"




L'espedaçament, obra teatral de Ruth Vilar, apareix publicada a l'editorial RE&MA 12, dins la col·lecció off CARTELL (Núm. 9). El volum conté també la peça Nix tu, Simona d'Albert Pijuan.

L'espedaçament parla de la necessitat dels éssers humans de ser tractats amb dignitat i del profund malestar que produeixen la humiliació o la indiferència.


"[...] EL DOCTOR: Què vol, ara?

LA IMPACIENT: Des que va començar l’hivern, fa molt de fred i plou a bots i barrals.

EL DOCTOR: I a mi què m’explica?

LA IMPACIENT: No volia venir, no el volia destorbar, però és que no me’n surto tota sola.

EL DOCTOR: Què pretén? Que l’abrigui?.

LA IMPACIENT: Respiro amb penes i treballs. El pit em fa mal. Estossego amb violència. Escupo sang.

EL DOCTOR: Moqui’s, i respirarà millor.

LA IMPACIENT: Pot ser que tingui pneumònia?

EL DOCTOR: M’està suggerint un diagnòstic?

LA IMPACIENT: No, no, ho dic perquè els símptomes...

EL DOCTOR: Sabrà vostè què és un símptoma! [...]"


"[...] L'espedaçament, de Ruth Vilar, i Nix tu, Simona, d'Albert Pijuan, coincideixen -si més no- en un punt: ens proposen un exercici d'empatia en què no hi ha espai per a l'eufemisme. Un exercici d'empatia cap als malalts físics o cap als deficients mentals, respectivament. Vilar i Pijuan constaten així la deshumanització de les relacions, segons la qual els homes i les dones passen a ser objectes sense ànima. I es fan ressò, ni que sigui de manera indirecta, de la problemàtica de l'alteritat, que és agredida, amenaçada o anul·lada. O, si es vol, de la irreversible pèrdua de l'ànima humana. Difícilment es pot fer servir un patró, per més científic que sigui, per a totes les persones. Difícilment, tot i compartir trets comuns, cap ésser humà s'assembla a un altre. No hi ha cossos sense ànima. Ni ànimes sense cos. Si a L'espedaçament són els metges els que -com en El malalt imaginari molieresc- queden bastant mal parats, a Nix tu, Simona és la humanitat sencera la que demostra la seva capacitat insadollable de fer mal

Ara: per què els metges són capaços de diagnosticar les malalties sense pràcticament ni escoltar ni explorar els malalts? Com és que sovint tenen tan poca paciència en el vis-à-vis amb els pacients o els veuen només com a tals i no com a éssers humans atemorits, amb la sensibilitat a flor de pell? [...]"

Francesc Foguet i Boreu,
epíleg al volum núm. 9 de la col·lecció Off Cartell.



D'aquesta obra se'n va fer una lectura dramatitzada el 27 de maig del 2011 a l'Obrador de la Sala Beckett, dirigida per Ruth Vilar i interpretada per Teresa Urroz, Salva Artesero i Neus Umbert.