Ruth
Vilar és escriptora, directora teatral i membre de la companyia Cos de Lletra.
Es va llicenciar a l’Institut del Teatre de Barcelona i va cursar un màster de
Creació Literària a la UPF.
Ha estrenat els seus textos 7 parells de peus (Festival LOLA, 2023 / Oidà Editorial, 2023), Cerca del mar (Dau al Sec, 2022 / Primer Acto, 2022 i Oidà Editorial, 2023), Las ávidas raíces (Sala Sandaru, 2017 / Ediciones Invasoras, 2017), La puerta blindada (Teatro Lagrada, 2016 / XIX Premio Internacional de Teatro de Autor Domingo Pérez Minik de la Universidad de La Laguna / Ediciones Invasoras, 2020) i Muescas más hondas (Teatre Akadèmia, 2016). Ha escrit les obres de teatre Alegría (dins de Alegría, Ediciones Invasoras, 2023), Días son aviones (dins de De los días sin abrazos, Ediciones Invasoras, 2020), Esa manzana amarga (lectura dramatitzada al Teatro de la Estación, 2017, i al Nuevo Teatro Fronterizo, 2016), Objetos punzantes (Ediciones Invasoras, 2017 / lectura a La Infinito, 2016), Kiruna (dins de Planeta Vulnerable, Ediciones Invasoras, 2019 / lectura del Nuevo Teatro Fronterizo a la Sala Mirador, 2017), Cinc vares de terra (RE&MA 12, 2017 / lectura al Teatre Romea, 2015), Les línies
imaginàries (Editorial Cal Siller, 2018 / X Premi de Teatre de Calldetenes), La tràgica mort de la barbuda (RE&MA 12, 2013 / lectura
a Primavera Vaca, 2013), L’espedaçament (RE&MA 12, 2011 / lectura
a l’Obrador de la Sala Beckett, 2011), i nombroses peces dramàtiques breus (Quimera,
2010; Cos de Lletra, 2006-2019), com ara Teatro sobre plano (dins de Carrusel de Ogritos, AAT, 2017), Prohibido leer teatro (Quimera, 2015) o Edicto (dins d'Un minuto de justicia, Ediciones Invasoras, 2019). A cuerpo (novel·la dramàtica) i Potrero romanen inèdites.
És coautora de Joan Castells: El valor humà del teatre (Institut del Teatre, 2020), autora del pròleg al Teatro Unido de José Sanchis Sinisterra (La Uña Rota, 2018) i traductora de l'obra Temps real d'Albert Mestres (Antología de Dramaturgia Catalana Contemporánea, Paso de Gato, 2018).
A més, firma la dramatúrgia i la direcció de “Diari d'un mestre adolescent” de Joan Triadú (Any Triadú, 2021); “La cua del Paradís” de Pere Calders (Teatre de Ponent, 2013); “Los niños tontos” d'Ana María Matute (Círcol Maldà, 2012), espectacle amb què fou escollida finalista al Certamen de Directoras de Escena de Torrejón de Ardoz 2014; “Mañana, mañana. El Teatro Inconcluso de Federico García Lorca” (Círcol Maldà, 2011; Festival Barribrossa, 2010).
A més, firma la dramatúrgia i la direcció de “Diari d'un mestre adolescent” de Joan Triadú (Any Triadú, 2021); “La cua del Paradís” de Pere Calders (Teatre de Ponent, 2013); “Los niños tontos” d'Ana María Matute (Círcol Maldà, 2012), espectacle amb què fou escollida finalista al Certamen de Directoras de Escena de Torrejón de Ardoz 2014; “Mañana, mañana. El Teatro Inconcluso de Federico García Lorca” (Círcol Maldà, 2011; Festival Barribrossa, 2010).
Col·labora
amb les revistes Primer Acto, Las puertas del drama, Articles, Quimera, ADE Teatro i (Pausa.), i a la mateixa web de Cos de Lletra, amb
articles, ressenyes, entrevistes sobre teatre i textos dramàtics originals.